2009. május 7., csütörtök

Mit tartalmaz egy CD ára?

A hanghordozók ára meglehetősen nagy szóródást mutat, függően attól, hogy egy új előadó friss kiadványáról, esetleg régi slágerekből készült válogatásokról, külföldi vagy hazai kiadványokról, stb. van-e szó. Példaképpen vegyük egy magyar sztár legújabb albumát, melynek fogyasztói ára 3000 Ft körül mozog.
  • 1. A 3000 Ft-ból 500 Ft a 20%os forgalmi adó, ez egy megkerülhetetlen költség, ha törik, ha szakad, be kell fizetni az államkasszába.
  • 2. További kb. 500 Ft a 25% körüli kiskereskedelmi árrés, amelyből a CD-t árusító üzlet fedezni tudja költségeit, a bérleti díjakat, a rezsit, az alkalmazottak fizetését, stb.
  • 3. A fennmaradó összeg, azaz 2000 Ft a kiadó által alkalmazott nagykereskedelmi átadási ár. Ebből kb. 180 Ft a szerzői jogdíj, amit a lemezkiadó az Artisjus felé köteles megfizetni.
  • 4. 8-15% körüli az előadó(k)nak járó díj, az ún. royalty. A neves, már befutott, nagyobb eladásokat garantáló előadók esetében magasabbak a százalékok, átlagosan számolhatunk kb. 11%-kal, azaz kb. 220 Ft összeggel.
  • 5. Az átadási ár 2%-a, azaz 40 Ft a kulturális járulék, ezt is mindenképpen, törvény alapján meg kell fizeti az állam felé.
  • 6. A nagykereskedelmi ár 10%-a azaz kb. 200 Ft a terjesztés költsége. Ez fedezi a raktározási, logisztikai, kiszállítási költségeket, s az ebben részt vevő alkalmazottak fizetését is.
  • 7. Bizonyos költségek az egyes lemezekre értelemszerűen nem vonatkoztathatók, hanem az egész produkcióra lehet őket kalkulálni, majd a teljes összeget az egyes darabokra lebontani. Az ilyen költségek a következők: szerzői honorárium (amit a kiadó az egyes dalok szerzőinek kifizet, mivel sok esetben nem maga az előadó írja a dalait - egy-egy példányra lebontva átlagosan kb. 100 Ft összeggel számolhatunk), stúdió (itthon minimum 2 millió forint, külföldön határ a csillagos ég) és marketingköltség (a tervezett bevétel minimum 10-20%-a). Utóbbihoz tartoznak a videoklipek és mindenféle olyan hirdetések, promóciós kiadások, amelyek segítségével a közönség megtudhatja, hogy megjelent a lemez és megismerheti azt. Ezekkel a költségekkel a kiadók úgy számolnak, hogy megterveznek egy bizonyos eladott példányszámot és arra vetítik az összköltségeket. A fenti példánál maradva, amennyiben egy átlagon felül sikeres kiadványról van szó, melyet sikerül 10.000 példányban eladni, akkor az egyes példányokat kb. 500 Ft stúdió és marketingköltség terheli. Amennyiben a kiadó rosszul kalkulál, és kevesebb példányt értékesít, úgy súlyos veszteségekkel számolhat.
  • 7. A fenti költségek levonása után maradó, kevesebb, mint 1000-ból ki kell fizetni
  • a lemez előállításának költségét: 200 Ft, és
  • a borító megtervezésének és nyomtatásának példányonkénti árát, a becsomagolást, a tokot: 200 Ft.
Mindezek után, ha a kiadónak valóban sikerül a tervezett 10.000 darabot értékesítenie, akkor marad példányonként 360 Ft bruttó nyeresége, amiből a kiadó saját működését fedezi, fizeti alkalmazottait, a sikertelen kiadványokból származó veszteséget kompenzálja, és nem utolsósorban kezdő művészek számára biztosít lehetőséget a lemezkiadásra.


Amennyiben azonban a kiadónak folyamatosan veszteséggel kell számolnia, mert a közönség ahelyett hogy hanglemezt vásárolna, inkább ingyen letölti vagy lemásolja az általa kedvelt zenéket, úgy a kiadó kénytelen csökkenteni kockázatát és költségeit: nem költ drága, igényes zenei videoklipekre, nem kísérletezik rétegzenékkel, ehelyett inkább olyan lemezeket (mulatós, operett, kabaré) ad ki, melyek közönsége nem másolja, hanem megvásárolja a zenét. A veszteséges kiadó megszűnteti a hanglemezkiadás legkockázatosabb és legköltségesebb részét: az új tehetségek felfedezését és bemutatását.


Ha pedig a költség és kockázat csökkentése sem vezet eredményre, tehát a kiadó hosszabb távon veszteségesen működik, akkor nem marad más hátra, mint a tevékenység megszűntetése.


Amennyiben tehát a hanglemezkiadás résztvevői, szerzők, előadóművészek, kiadók nem jutnak hozzá a munkájukért őket megillető fizetséghez, az megöli a kreativitást és így a zenét is.

Forrás: MAHASZ

Nekem az a véleményem, ha van egy zenekar aki a kedvencünk, akkor megvesszük a lemezét! Nekünk/Nekem nyilván egy "értéket" képvisel az eredeti lemez. Nem azt mondom, hogy rohanunk és vegyük meg az összes kedvenc előadónk lemezét, csak azt, hogy akiktől várjuk újabb lemez kiadását, legalább az Ő lemezüket vegyük meg és ha a külföldit nem is, de legalább a magyar zenét támogassuk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése